maandag 30 maart 2015

Week 13

Op dinsdag speelden Lisa en Bjorn heerlijk buiten zonder jas, we genoten van de voorjaarszon die al aardig warm is! Voor donderdag had ik bedacht om met de oudere leerlingen een paasstukje te maken, dus meteen maar even materiaal uit de tuin verzamelen omdat er de komende dagen weer neerslag (sneeuw?) wordt afgegeven. Wel handig hoor zulke knutselopdrachten waarbij ik meteen de tuin kan ontdoen van wildgroei... twee leuke vliegen in één klap! 
En die neerslag kwam er!!! Op woensdag een klein beetje, maar toen ik donderdagochtend beneden kwam... haha! zo'n dik pak sneeuw heb ik volgens mij nog nooit gezien!!! Dat hield wel in dat Jacco niet uit kon slapen en moest helpen sneeuwschuiven... want tja, het is leuk hoor om lekker de ruimte te hebben hier, maar als je auto eerst het halve terrein over moet voor je op de weg komt, en dit terrein bedekt is met een dik pak sneeuw dat je moet wegschuiven, dan is dat een flinke klus!!! Maar uiteindelijk is dat gelukt en was ik nog net op tijd op mn werk! 
woensdag...
En de paasstukjes... een succes! Zelfs de juf vroeg of ze er ook eentje kon maken (we hadden de twee groepen samengevoegd) Van het tuincentrum hier had ik narcissen gekregen en de leerlingen die onthouden hadden eierschalen mee te nemen, hadden er genoeg mee voor de hele klas! Erg leuk!
donderdag!!!
ook Bjorn hielp dapper mee
Vrijdagmiddag brak de zon volop door... heerlijk!

Op donderdagochtend met klas 1 naar het kerkje gewandeld. Daar kregen ze van de pastoor het paasverhaal uitgelegd en verteld. Dat was leuk gedaan; eerst mochten ze een kaarsje aansteken dus daar uitleg over, daarna een kribbe dus uitleg over de geboorte van Jezus, stukje verder lagen dennentakken uitleg over Palmpasen, daarna een lange tafel waar ze op hun knietjes aan gingen zitten en uiteraard het laatste avondmaal, daarna bij het kruis het kruisigingsverhaal, en bij het altaar/preekstoel de opstanding en hemelvaart.
Toen weer terug door de sneeuw en 5 minuutjes de tijd om naar het andere gebouw te gaan en de laatste dingen klaar te zetten voor de crea paas les. oja, eten... Ik had het zowaar druk!! De paasstukjes zijn wel echt heel leuk geworden, sommige echt heel creatief. Ook de tuinkers had ik van tevoren op watjes in eierdozen gezaaid, zodat er op tijd iets begint te groeien. 


Leuk hoe alle stukjes anders zijn geworden. Dat is in mijn ogen ook het doel van een creatieve les, dat kinderen hun eigen creativiteit ontdekken en durven gebruiken. 


Steeds vaker spelen ze heel lief samen. Nu een dierentuin bouwen. Even later vertelde Bjorn dat de dieren gingen verhuizen... naar Nederland... Hij is de laatste dagen weer wat meer bezig met de verhuizing. Vraagt bij veel dingen of we die ook hebben mee verhuisd of dat we dat in Noorwegen kunnen kopen. Ben trots op hoe ze zich beide staande houden en zeker op Bjorn. Die heeft het toch zeker in het begin wel eens moeilijk gehad maar draait nu heerlijk mee op de opvang en heeft het naar zijn zin. Praat steeds meer Noors en maakt meer en meer contact. Zo had hij vandaag (maandag) voor het eerst een speelafspraakje!!! Ella (meisje uit zijn groep) kwam samen met haar moeder hier op bezoek. Dat was echt heel leuk en schattig. Ook tussen moeder en ons klikte het erg goed en bleken er veel overeenkomsten en zelfde interesses! Leuk ook om Bjorn zoveel Noors te horen praten, dat horen wij eigenlijk nooit zo omdat hij hier thuis meteen op het Nlds overschakelt.
Ook Lisa draait goed mee op de opvang, deze week hadden we een gesprek met de juf. Daar nemen ze hier uitgebreid de tijd voor... een half uur. Net als op de basisschool en voortgezet onderwijs overigens! Das een stuk beter dan die tien minuten gesprekken toch?! Als ik dat hier zeg kijken ze me ongelovig aan en vragen ze zich terecht af of je dan wel alles goed kunt bespreken... Nu doen ze die gesprekken hier gewoon tijdens werktijd en ouders hebben recht op vrij van hun werk, das ook een verschil. 

Zo in de zon op de veranda was het behoorlijk warm... wel een gek plaatje zo met die sneeuw op de achtergrond.
Foto van zondag. 
Toen vriendinnetje Ella naar huis was vandaag, nog even het rondje 'rond' het huis gewandeld. Heerlijk zo ff een frisse neus halen en genieten van de zon! 



Dat was het wel weer zo ongeveer! Deze week heerlijk Paasvakantie! Alle vier thuis, geen werk geen opvang, echt vakantie!!! We hebben wel wat ideetjes wat we zouden kunnen gaan doen maar nog geen directe plannen. De meeste Noren gaan naar hun 'hut' of die van hun ouders (lees vakantiewoning in de bergen of bij de kust). Ik zou gaan langlaufen met een collegaatje maar die stuurde een berichtje dat ze ziek is dus dat het misschien niet door kan gaan. Was toch wel beetje de laatste kans voor dit jaar denk ik. Geen probleem, volgend jaar dan maar! Ik kan skispullen van school lenen dus das wel heel fijn. Dat hok zit gewoon dicht met een simpel hangslotje en de sleutel blijkt gewoon aan mijn bos te zitten. Ik hoef niemand te melden wanneer en voor hoe lang ik iets meeneem. Fijn dat dit nog kan zo. 
Oja, de sollicitatie... hihi. Tja, dankzij de Noorse openheid kan ik alle namen zien van de andere sollicitanten. Daaronder is ook een collegaatje die al op de middelbare werkt, dat riep bij mij vraagtekens op. Ze legde mij uit dat zij een jaarcontract heeft en zo is de procedure. Als het jaar voorbij is dan moet je gewoon weer opnieuw solliciteren. En daarbij is het helemaal niet zeker dat er ook daadwerkelijk een vacature is of blijft, hoe je het ook wilt zien. Dussss ???
Geen probleem, volgend jaar gewoon weer invallen en zo meer bekend raken met het systeem. Werk genoeg! 

Fijne paasdagen allemaal!!! 

1 opmerking:

  1. Wat gezellig weer om jullie belevenissen te lezen! En wat heerlijk....zon en sneeuw!! Je paasstukjes zijn inderdaad prachtig...leuk idee! Fijn dat Bjørn het goed doet ....en wat worden ze allebei groot!
    Jullie ook fijne paasdagen met elkaar, geniet van de vakantie en van de dagen straks als Allie en Dienie er zijn! Dikke kus!!

    BeantwoordenVerwijderen