zondag 8 maart 2015

Week 10

Dinsdag dacht ik even met de kids naar het speeltuintje te gaan. Op de meeste plaatsen is het ijs al een aardig eindje aan het wegsmelten, maar niet hier zoals te zien op de foto! Voor Bjorn en Lisa maakte dat overigens niks uit... zij hebben zich prima vermaakt en hadden absoluut geen zin om weer naar huis te gaan. Op de fiets overigens, want dat leek me wel weer mogelijk nu. Dat was wel weer even wennen! Daarnaast beginnen ze allebei nogal zwaar te worden (zeker Lisa die nog voorop zit) dus het was een beetje een wiebelige bedoening. 

Vrijdag begon het ineens te sneeuwen! Zo gek!
Maar vandaag en gisteren was het echt lente! Zeker 10 graden en een heerlijk zonnetje. Grappig om te merken hoe alles en iedereen dan weer tot leven lijkt te komen en naar buiten gaat. Ook wij zijn veel buiten geweest, gewoon hier in de tuin. Genoeg te doen... ramen zemen, hout splijten ('s-nachts vriest het nog), fietsjes repareren, schommelen, de was ophangen (jaja)... enz.





de bandjes weer opgepompt en alle schroeven weer vastgedraaid...
en uiteraard wil Lisa niet op de houten loopfiets en Bjorn niet op de fiets met trappers...

wel een mooi contrast zo met die sneeuw op de achtergrond...

wat een dametje wordt het al hè?!

helemaal zelfstandig bedacht en gedaan...



Op woensdag en vrijdag vervang ik de rekenlessen in de tweede klas (groep 4). Geen bijzonderheden daarin deze week (afgezien van het gebruikelijke uitproberen en grenzen testen). Op woensdagmiddag is het de bedoeling dat ik van 12.30-14.15 een leerling met down syndroom assisteer (spelletjes doen) in de 9e klas. Nu kreeg ik deze woensdagochtend het berichtje van de coördinator dat deze leerling ziek was dus of ik dan wilde assisteren bij de handwerk les in de 9e klas. Prima. Nu snap ik niet helemaal waarom die betreffende leerling daar dan normaal gesproken niet aan mee doet, aangezien hij toch zijn eigen assistent bij zich heeft, maar dat terzijde. Wat een chaos. De ene groep had houtbewerking met een vaste docent, de andere groep had textiel met hun eigen mentor die dus de handwerk juf vervangt. De meeste leerlingen zaten met hun telefoon naar muziek te luisteren of berichtjes te versturen en aan meerdere tafels waren theekransjes aan de gang (de thee ontbrak echter), één jongen was bezig zijn shirt aan zijn broek vast te naaien, een ander zat een bolletje wol aan flarden te knippen, er werd geboord met zo'n grote machine zonder veiligheidsbril of wat dan ook en het kleine blokje hout werd met de hand vastgehouden, aan de andere kant van het lokaal stonden twee jongens met een zaagmachine te klooien, kortom... ik moest me even aanpassen... En dat maakt het assistent zijn wel even lastig. Als docent zou ik dit absoluut niet accepteren, maar dit was mijn les niet en de aanwezige docent gaf aan dat ze het al heel wat vond dat er uberhaupt wat genaaid werd! Elke docent heeft zijn eigen manier en stijl en toch ook zijn eigen regels. Op donderdag vervang ik namelijk de handwerkles in de 7e klas en ook daar zijn de twee groepen over twee ruimtes verdeeld. De docente daar eist een rustige werkhouding van de leerlingen, geen telefoons geen mutsen of petjes enz... Vergeleken met haar is het in mijn groep dan weer wat onrustig. 
Vrijdagmiddag verving ik een docent die op studiereis was naar Griekenland (met o.a. ook de coordinatrice van het basisschool gedeelte). Ze had gezegd dat ze een 'programma' op haar bureau klaar zou leggen, maar daar lag niks. Dus even rond gevraagd. Bleek dat ik eerst aanwezig mocht zijn bij de muziekuitvoering van de 10e klas en daarna iets met muziek in de 5e klas. 
Dat van de 10e klas was een soort eind/afscheidsconcert/optreden omdat zij met de zomervakantie van school af gaan. Wat was dat weer gaaf zeg! Ik vind het zo mooi hoe hier aandacht en ruimte besteed en gegeven wordt aan het ontdekken en ontwikkelen van het eigen talent! En dan blijkt wat een geweldig positief effect het heeft dat de klassen elke maand een voorstelling bijwonen die om beurten door de klassen zelf georganiseerd wordt. Deze 10e klassers deden alles zelf, de docenten zaten in het publiek maar kwamen uiteraard in de sketches wel voor. Twee presentatrices, een aantal jongens achter de knoppen voor het geluid en de verlichting, powerpoint presentaties, waaronder ook eentje van een jongen die voor elke docent een persoonlijk stukje had geschreven en het gezicht had getekend. Echt heel knap getekend! Een presentatie van foto's en filmpjes vanaf klas 1, want tja, deze leerlingen zitten 10 jaar bij elkaar in de klas!!! Ik vond dat mooi en emotioneel, maakte me er maar weer bewust van hoe snel de jaren voorbij gaan. Een jongen speelde op zijn gitaar en zong samen met een meisje een prachtig lied, even later zong hij ook nog een solo nummer. Zeer mooie en imponerende stem! Twee jongens, eentje op de piano en eentje op een dubbel xylofoon. Twee meiden die de tune van super mario speelden op hun trompet en hoorn. Er zaten veel humoristische stukjes in, kortom geweldig! Ik vond het super knap en ben erg blij dat ik dit heb kunnen zien!
De muziekles van de 5e klas... groepjes presenteerden hun powerpoint over een band of muzikant. Ik kreeg de helft in mijn lokaal met de vraag die te beoordelen. Zonder cijfer, want die krijgen de leerlingen hier nergens voor, alleen op hun rapport, maar aan de hand van de eisen die gesteld waren aan de opdracht. Die kreeg ik gelukkig op een papiertje mee. Tja, het ging wel hoor, maar toch lastig als ik het hele voortraject gemist heb. Maar goed, heb aantekeningen gemaakt van wat ik besproken heb met de leerlingen en die aan de vaste juf gegeven (die de beoordeling van de andere groep deed. Elk leerjaar heeft twee groepen van ongeveer 16 leerlingen). 

Tijd voor boer zoekt vrouw... 
Blog bericht is ook wel weer lang genoeg zo. Er is uiteraard nog zoveel meer te schrijven en de hele week bedenk ik verschillende dingen die ik kan schrijven, maar als ik er dan eenmaal voor ga zitten dan komt dat er niet altijd uit. Stel gerust vragen (via dit blog of app of fb...). 

Volgende week bezoek van mijn moeder en Piet, we kijken er naar uit!!!

Voor iedereen: Een fijne en zonnige week!
kus!



1 opmerking:

  1. Gezellig dat je moeder komt! Geniet er van! En wat worden Bjørn en Lisa groot! Hoop dat de lente door zal zetten bij jullie....liefs! Marianne

    BeantwoordenVerwijderen